Trelleborg och Dana utvecklar avancerat system för central lufttrycksreglering för lantbruksmaskiner | Trelleborg Wheels SV

Trelleborg

Trelleborgs Wheel Systems och Dana Incorporated har tillsammans tagit fram ett revolutionerande system för central lufttrycksreglering (CTIS) för lantbruksmaskiner. Det nya CTIS-systemet visas upp på Agritechnica 2019 (10–16 november). Det helt integrerade lufttryckregleringssystemet har fått namnet CTIS+ Inside, och ger traktorföraren möjlighet att öka eller minska lufttrycket i däcken direkt från traktorhytten, baserat på det rekommenderade trycket som beräknas av den avancerade TLC-programvaran (Trelleborg Load Calculator).

Paolo Pompei, vd för Trelleborg Wheel Systems, säger: ”Vi tror att vi inom en nära framtid kommer att få se hur integrationen av avancerade CTIS-system för den nya generationen traktorer ökar lantbrukets effektivitet och gör branschen mer produktiv och hållbar. Vår senaste forskning visar att korrekt lufttryck kan minska de rörliga kostnaderna för lantbrukaren med hela 20 procent, samtidigt som verksamhetens miljöavtryck minskar.”

Det nya systemet bygger vidare på de traditionella funktionerna i de CTIS-system som redan finns på marknaden med nya avancerade komponenter och Trelleborgs intelligenta programvara för lufttrycksavkänning, TLC. Pompei tillägger: ”Våra senaste kundundersökningar visar på en ökande användning av CTIS-system under de närmaste tre till fem åren. 2025 kommer det att finnas CTIS-lösningar på en av tre traktorer med mer än 120 hästkrafter i Europa och Nordamerika. Samtidigt tror vi att trenden kan accelerera om branschen kan erbjuda ett överkomligt, effektivt, säkert och lättanvänt CTIS-system. Det är därför som Trelleborg påbörjade denna resa för flera år sedan genom banbrytande smarta tekniker för däck, såsom VIP (Variable Inflation Pressure) och TLC (Trelleborg Load Calculator). Då bestämde vi oss också för att samarbeta med en ledande branschaktör som Dana för att komplettera vår teknik och enklare kunna sprida lösningen till ledande traktortillverkare och lantbrukare.”

”Trelleborg och Dana har byggt upp starka relationer med ledande traktortillverkare genom prestationshöjande innovationer”, säger Aziz Aghili, vd för Dana Off-Highway Drive and Motion Technologies. ”Vårt gemensamma arbete kring Trelleborgs CTIS+ Inside-teknik kommer att öka effektiviteten och produktiviteten inom lantbruket, och samtidigt stärka våra respektive företags varumärken och position inom lantbrukssektorn.”

Trelleborg och Dana samarbetar just nu med ledande traktortillverkare för att den nya lösningen ska ingå i konstruktionen av nya traktorer. ”Vår ambition är att göra den nya lösningen tillgänglig för lantbrukare i de nya generationerna av traktorer och lantbruksmaskiner i slutet av 2020. Med tiden kommer lösningen också att göras tillgänglig för eftermarknaden som ett system för eftermontering”, avslutar Pompeji.

CTIS+ Inside lanseras officiellt i samband med en gemensam presskonferens med Dana den 11 november kl. 10.00 vid Trelleborgs monter på Agritechnica (Hall 20, monter A04). Pressevenemanget är öppet för kunder och besökare, och direktsänds på företagets webbplats och sociala kanaler.

Under mässan visas CTIS+ i en dummyinstallation vid Trelleborgs monter där kunder och besökare har chans att själva se fördelarna med systemet.

Ladda ner pressmeddelandet (pdf):

"Trelleborg och Dana utvecklar avancerat system för central lufttrycksreglering för lantbruksmaskiner"

Click here to download images (.zip) in low resolution