Trelleborg

Trelleborg och Massey Ferguson erövrar sydpolen

Antarctica2 Team under ledning av ”Tractor Girl”, Manon Ossevoort, har nu nått sydpolen. Detta avslutar den första delen av expeditionen som gick ut på att ta en MF 5610-traktor på en 5 000 kilometers returresa till sydpolen denna vinter. Som expeditionens officiella partner har Trelleborg specialutvecklat en komplett och mycket mångsidig uppsättning hjul, både däck och fälgar, som gjort det möjligt för MF 5610-traktorn att tackla Antarktis svåra väderförhållanden.

Noggranna tester av jordbruksdäck av standardtyp som utfördes av Trelleborg och Massey Ferguson före expeditionen avslöjade att de svåra väderförhållandena och den hårda miljön i Antarktis skulle medföra stora utmaningar när det gällde  bränsleförbrukning och erforderligt väggrepp. Därför var det viktigt att däcket hade stor bärighet, vilket ger ökad tryckfördelning mot marken och överlägset väggrepp, för att kunna säkerställa minskad bränsleförbrukning, ökat grepp och bättre förarkomfort och körning.

Trelleborgs ingenjörer valde därför att anpassa slitbanemönstret på sitt innovativa ProgressiveTraction™-däck, för att minska höjden och runda av mönstret, så att däcket blev bättre lämpat att köras på mjukt underlag i Antarktis.  En unik stomkonstruktion som gör att man kan ha ett så lågt tryck som 0,3 bar utvecklades, samtidigt som Trelleborgs speciella fälgprofil säkerställde att däcket inte skulle glida av fälgen.

Nicolas Bachelet, Chefsmekaniker för Antarctica2, kommenterade: ”Under de 18 dagar det tog att slutföra den första delen av expeditionen, har teamet tvingats ta sig an mycket farliga sprickfält, branta stigningar, sastrugi, mjuk snö och temperaturer ner till minus 56 grader. Genomförandet av denna del av expeditionen är en fenomenal bedrift som inte bara är ett resultat av teamets framåtanda och beslutsamhet, utan också av MF 5600-traktorn och Trelleborgs ProgressiveTraction™-däck.

”ProgressiveTractionTM-däcket har visat sig vara mycket motståndskraftigt och har framgångsrikt klarat de stränga temperaturerna.  Förutom att de inte frös, höll de sig mjuka – en förutsättning för driftsäkerhet och förarkomfort. Den stora utmaningen för däcket var att få tillräcklig dragkraft vid klättringen uppför glaciärerna. Men tack vare det extra grepp som stommens utformning och däckets breda kontaktyta tillförde, slirade traktorn endast i mindre omfattning i den bergiga regionen.”

Piero Mancinelli, direktör för Forskning & Utveckling vid Agricultural and Forestry Tires på Trelleborg Wheel Systems, kommenterar: ”För att säkerställa att däcket presterade optimalt under de varierande förhållandena under hela expeditionen behövde däcktrycket ändras för att få större drag- och flytkraft när villkoren så krävde.  På den hårdpackade sastrugisnön fungerade exempelvis däcken bäst vid 0,8 bar, medan de i djupsnö gav bäst resultat och förarkomfort vid 0,3–0,4 bar.

”Antartica2 har hittills varit en helt fantastisk resa som gett oss en global plattform för att visa upp ProgressiveTractionTM-däcken i en av jordens mest krävande miljöer – och vi är mycket nöjda med hur däcken presterat under hela expeditionen.”
Se Trelleborgs dagbok från expeditionen på: Antarctica2 Expedition För dem som önskar mer information om de däck som har utvecklats för expeditionen har Trelleborg lagt upp en ny video som du hittar här: www.youtube.com/trelleborgagri

Ladda ner pressmeddelande (PDF):